Skip to main content

PreventiMed in het Noord-Hollands Dagblad

| Blog

PreventiMed in het Noord-Hollands Dagblad

Recent hebben meerdere artikelen in het Noord-Hollands Dagblad gestaan over wat wij doen bij PreventiMed. Deze artikelen zijn hier terug te lezen!

De eerste reeks van artikelen betrof onze bijdrage aan het Project Leefstijl van het Noord-Hollands Dagblad, waarbij een groep deelnemers onder begeleiding hun leefstijl omgooide en visceraal vet verlaagde. Voor het nieuwste artikel besprak oprichter van PreventiMed en onderzoeker Lex Houdijk de resultaten van een wetenschappelijke studie die bij PreventiMed is uitgevoerd. Daarnaast ging het over waarom het ongezond is om te veel visceraal vet te hebben en wat er aan te doen is. Deze blog zal dit laatste artikel samenvatten en verdere uitleg geven. Het volledige artikel is hier te lezen!

‘ “Body positivity? Dik zijn is gewoon ongezond” ’

Dit zegt Lex Houdijk in het artikel in het Noord-Hollands Dagblad. Hij vertelt dat diabetes type 2 niet een ziekte is die je krijgt, maar die je zelf veroorzaakt door een ongezonde leefstijl. Onvoldoende beweging en ongezonde (en te veel) voeding kunnen op lange termijn diabetes veroorzaken. Deze ongezonde leefstijl kost de samenleving veel geld door de vergoeding van medische behandeling, geneesmiddelen en hulp bij het afvallen. Iedereen heeft er daarom belang bij dat diabetes type 2 minder voorkomt en een gezonde leefstijl dus gepromoot wordt, zegt Lex Houdijk. Men mag elkaar daar best onderling op aanspreken stelt hij.

‘Zorg dat je geen diabetes 2 krijgt’

Met diabetes type 2 loop je meer kans op het oplopen van andere ziekten. Deze diabeten hebben bijna altijd een te hoog visceraal vet, namelijk boven de 100 cm2. Hierdoor lopen ze tegelijkertijd een hoger risico op andere ziekten, zoals hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk en verschillende soorten kanker. Lees hier meer over waarom visceraal vet ongezond is. Bij PreventiMed is wetenschappelijk onderzoek uitgevoerd naar het verhelpen van dit verhoogde ziekterisico bij diabeten door middel van EMS-training. Daaruit bleek dat, met name vrouwen, geen diabetes moeten krijgen, omdat bij hun het risico niet te verkleinen is met behulp van krachttraining. 

Wat is EMS-training?

EMS staat voor Elektro Myo-Stimulatie. Het is een vorm van krachttraining, waarbij je een pak met elektroden aankrijgt. Die elektroden stimuleren de spieren van buitenaf terwijl jij lichte oefeningen uitvoert. Dit doet geen pijn, maar voelt als lichte tintelingen. Door de combinatie van eigen aansturing en spanning van buitenaf wordt tot wel 90% van de spiermassa aangespannen. Hierbij worden ook dieper gelegen spieren aangespannen, die bij reguliere krachttraining nauwelijks aan bod komen. EMS-training is daardoor een hele effectieve manier van krachttraining. Een volledige EMS-training duurt maar 20 minuten en is daarom ook nog heel tijd efficiënt. Ook met fysieke klachten is EMS heel geschikt, aangezien de gewrichten minimaal belast worden. 

Wat is er bij PreventiMed onderzocht?

De studie die bij PreventiMed uitgevoerd is heeft gekeken naar het verschil in visceraal vet na een periode van vier maanden EMS-training. Aan de studie deden 44 diabetespatiënten mee en een controlegroep met 30 gezonde deelnemers. Alle deelnemers hebben in de periode van vier maanden twee keer per week EMS-training gedaan en hun normale leefstijl gehandhaafd. Vervolgens werd gekeken naar het verschil in lichaamssamenstelling na deze periode.

Werkt EMS-training voor iedereen?

Uit het onderzoek van Lex Houdijk bij PreventiMed blijkt dat bij vrouwen met diabetes type 2 krachttraining nauwelijks werkt om visceraal vet te verminderen. Na vier maanden was er bij deze vrouwen een afname van 0,9% in het viscerale vet. Bij mannen met diabetes type 2 was dit 7,3%. Bij gezonde deelnemers aan de studie die ook gedurende 4 maanden twee keer per week EMS-training hadden gedaan, was er een afname van 16,4% (vrouwen) en 16,9% (mannen) waarneembaar. Bij iedereen vermindert het visceraal vet dus na EMS-training, maar de grootste afname is te zien als je geen diabetes type 2 hebt. Dit geeft nogmaals aan waarom het zo belangrijk is om te voorkomen dat je diabetes type 2 krijgt, oftewel te zorgen dat je visceraal vet laag blijft!

Hoe weet ik of ik teveel visceraal vet heb?

Door een DEXA-scan te doen, kun je erachter komen hoeveel visceraal vet je hebt. Deze scan duurt drie minuten en geeft een volledig beeld van de lichaamssamenstelling. In Nederland is PreventiMed het enige bedrijf dat een vergunning heeft om DEXA-scans voor lichaamssamenstellingsbepalingen aan te bieden aan particulieren. Wil je hier meer over weten? Lees dan onze blog over de DEXA-scan! 

Hoe voorkom ik visceraal vet?

Visceraal vet is te voorkomen met een gezonde leefstijl. Gezonde voeding en voldoende beweging zijn essentieel. Daarnaast hebben andere leefstijlfactoren ook invloed op visceraal vet, denk aan slaap, stress en alcoholgebruik. Een gezond en gevarieerd voedingspatroon met een energiebalans zorgt ervoor dat je niet aankomt en dat je visceraal vet onder de marge blijft. Een energiebalans betekent dat je evenveel calorieën binnen krijgt op een dag, als dat je verbruikt die dag. Met lichaamsbeweging verhoog je je calorieverbruik en krijg je dus een hogere energiebehoefte. Echter, door meer te eten dan je lichaam nodig heeft, zal je aankomen in vetmassa en ook je visceraal vet verhogen. Door regelmatig een DEXA-scan te doen kan je bijhouden dat je visceraal vet laag blijft, oftewel onder 100 cm2

Als ik te veel visceraal vet heb, wat kan ik daaraan doen?

Als je een te hoge visceraal vetwaarde hebt is het belangrijk dat je je leefstijl verandert. Wat er precies moet veranderen, is per persoon verschillend. Zoals besproken is het creëren van een energiebalans met een gezond voedingspatroon en voldoende lichaamsbeweging cruciaal. Een combinatie van twee keer in de week krachttraining om de spieren te versterken en duurtraining voor het cardiovasculaire systeem, zoals wandelen of fietsen, is gewenst. Daarnaast is het belangrijk om de andere leefstijlfactoren zoals stress, slaap en alcoholgebruik te controleren. Hulp van een leefstijlcoach kan helpen om deze doelen te bereiken. De beste resultaten zullen worden behaald door elke drie maanden een DEXA-scan te doen om zo te kijken of het programma het gewenste effect heeft en eventueel dit programma aan te passen op basis van de resultaten.

 

Ben je geïnteresseerd in het doen van een DEXA-scan? Neem contact met ons op!   

Het belang van spiermassa!
PreventiMed in het Noord-Hollands Dagblad
Calorieverbruik in ruststand berekenen!
Visceraal Vet: Wat betekent dat voor mij?
DEXA-scan bij PreventiMed in Alkmaar
Visceraal vet bestrijden #5 Tips!
DEXA-scan; een betrouwbare meting voor gezondheid?